Disyaki Kebuluran, Empat Sekeluarga Ditemui Maut Dalam Rumah

Disyaki Kebuluran, Empat Sekeluarga Ditemui Maut Dalam Rumah

“Saya berasa hairan. Setahu saya kakak saya mempunyai kewangan yang kukuh dan jika lapar atau tidak mempunyai makanan yang cukup, boleh saja dia menghubungi saya,” jelas adik mangsa

Empat sekeluarga ditemui meninggal dunia di dalam sebuah rumah di Kalideres, Jakarta Barat pada Khamis lalu.

Mayat yang ditemui merupakan mayat seorang bapa, ibu, anak serta bapa saudara. Masing-masing berumur dalam lingkungan 42 hingga 71 tahun.


Siasatan mendapati bahawa keempat-empat mangsa dipercayai meninggal dunia pada masa yang berlainan sejak 3 minggu yang lalu.

Menurut pihak polis, kematian itu disyaki berpunca akibat ketiadaan makanan dan kelaparan yang ditanggung oleh keluarga itu.



“Hasil pemeriksaan yang dijalankan, tiada makanan yang ditemukan dalam perut mereka dan ini menyebabkan tubuh mereka menjadi dehidrasi serta otot mula mengecut,” jelas Ketua Perhubungan Awam Polis Jakarta Barat AKP, Taufik Ikhsan.


Walau bagaimanapun, adik kepada salah seorang mangsa yang terkorban berkata bahawa kematian kakaknya dianggap sebagai tidak masuk akal kerana kewangan kakaknya itu dianggap stabil.

“Saya berasa hairan. Jika kakak lapar atau tidak mempunyai makanan yang cukup, boleh saja dia menghubungi saya,” jelas adik mangsa ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah Kalideres.

Sementara itu, penemuan mayat itu dilakukan selepas salah seorang jiran mangsa menghidu bau busuk daripada rumah tersebut.

Hasil bedah siasat juga menunjukkan bahawa kejadian itu tidak terkait dengan unsur keganasan.

Kesemua mayat terbabit juga ditemui sudah mereput dan dipercayai meninggal dunia lebih seminggu.

Dalam masa yang sama, Datuk Bandar Jakarta Barat, Yani Wahyu Purwoko meminta supaya orang ramai tidak membuat sebarang spekulasi mengenai punca kematian keluarga itu.

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Join channel Telegram Liputan7 untuk update berita tanpa had!





Yolooo